Popularne przyczyny uszkodzeń łożysk

Łożyska pomimo stosunkowo uproszczonej konstrukcji są bardzo skomplikowanymi elementami tworzącymi układ mechaniczny o bardzo szerokim zastosowaniu. Z pozoru niewielka awaria może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia danego urządzenia, zaś ocena ich pracy z wyłączeniem profesjonalnego przeglądu odbywa się zazwyczaj na bazie wrażeń akustycznych. Odgłosy wydawane przez łożysko można zinterpretować w taki sposób, by stosunkowo szybko dotrzeć do przyczyn awarii oraz postawić trafną diagnozę.

Do gamy tego rodzaju defektów zaliczamy m.in. rysy, ślady wytarcia, skorodowanie, występowanie blokad oraz złuszczenia. Gama ta oczywiście może być znacznie szersza, a biorąc pod uwagę jej rozpiętość Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna wykreowała oficjalną metodologię klasyfikacyjną uszkodzeń, która to opiewa w 6 podstawowych kategorii oraz aż 16 podgrup.

Ciekawostkę stanowi fakt, iż wszystkie uszkodzenia poddane klasyfikacji wynikają z eksploatacji łożysk. Te z kolei zjeżdżając z linii produkcyjnej są w stanie nieskazitelnym z racji obostrzeń regulaminowych w procesach produkcyjnych. Wady fabryczne zatem są wydarzeniami marginalnymi i widać je głównie pod postacią nierówności na powierzchni – elementach tocznych oraz bieżni. W przypadku posiadania nowych technologii – np. profesjonalnego programu utrzymania ruchu, te i im podobne uchybienia są stosunkowo proste do zlokalizowania oraz naprawienia. Takie operacje zwiększają wydajność pracy oraz niosą ze sobą walor ekonomiczny.

Klasyfikacja stworzona przez wspomnianą organizację dzieli defekty na dwa podstawowe rodzaje – te, występujące przed eksploatacją (niezwykle rzadkie) oraz te występujące w trakcie używania. Pierwsza grupa może być skutkiem nie tylko wad fabrycznych, ale także złego montażu, który przyczynia się do niewłaściwej pracy łożyska. Jeśli chodzi o wady przedeksploatacyjne wyróżniamy zatem :

– zbyt duże napięcie w łożysku

– uszkodzone gniazdo łożyska

– zły proces pasowania na wale i w oprawie

– nieodpowiedni transport, przechowywanie oraz montaż

– niewspółosiowość statyczną

Z kolei w drugiej grupie wyróżniamy następujące defekty eksploatacyjne :

– drgania oraz zmęczenie materiału

– przepływ prądu przez łożysko

– niewspółosiowość w trakcie pracy

– nieodpowiednie smarowanie oraz uszczelnianie

Stopień zaawansowania defektu zależy od co najmniej kilku czynników. Do podstawowych zaliczamy przede wszystkim natężenie prądu, czas trwania jego przepływu, wariant łożyska, poziom obciążeń oraz luzów, prędkość łożyska, typ smarowania. W przypadku awarii związanych z elektrycznością zaleca się stosowanie łożysk z izolacją – do cieszących się największą odpornością i zaufaniem należą łożyska hybrydowe. Do zalet owego wariantu łożysk należy zaliczyć m.in. możliwość efektywnej pracy na wyższych prędkościach, doskonałą izolację oraz zwiększoną trwałość eksploatacyjną. Kluczem do sprawnego i nienagannego funkcjonowania łożysk jest ich odpowiedni wybór oraz dokonywanie regularnych przeglądów. Ważne ogniwo stanowi także poprawny montaż oraz proces smarowania.

Więcej informacji o łożyskach przeczytasz w serwisie: http://lozyska-liniowe.com.pl/

Popularne przyczyny uszkodzeń łożysk
Oceń ten wpis

Podziel się!

Dodaj komentarz