Łożysko stanowi jeden z najpowszechniejszych elementów występujących w maszynach współczesnego przemysłu. Zróżnicowanie tytułowego elementu jest przede wszystkim uwarunkowane jego zastosowaniem w danym mechanizmie. W konsekwencji każde łożysko odznacza się inną konstrukcją oraz specyfiką działania. W dzisiejszym artykule zaprezentujemy najpopularniejsze warianty łożysk z uwzględnieniem ich cech szczególnych oraz charakterystyki ogólnej. Zapraszamy do lektury!
Łożyska ślizgowe – pozbawione ruchomych części pośredniczących. W skład konstrukcji wchodzą dwa podstawowe elementy – kadłub oraz panewka. To właśnie pomiędzy czopem wału i powierzchnią panewki następuje proces tarcia. Z tej racji kolosalne znaczenie ma w przypadku łożysk ślizgowych regularne ich smarowanie. Ciekawostkę stanowi fakt, że na rynku dostępne są również łożyska ślizgowe suche przy których regeneracja oraz konserwacja ma charakter sporadyczny.
Łożyska toczne – wykreowane są z dwóch pierścieni – czop wału zawiera pierścień wewnętrzny, zaś w części nośnej ulokowany został pierścień zewnętrzny. To właśnie pomiędzy pierścieniami następuje obrót elementów tłocznych, które we współczesnym wariancie wyposażone są w specjalne koszyczki odpowiedzialne za oddalenie modułów tocznych. Łożyska toczne znajdują bardzo szerokie zastosowanie we współczesnych mechanizmach przemysłowych.
Łożyska kulkowe – najpowszechniej stosowane w poszczególnych gałęziach przemysłowych. Ich największym walorem jest ogromna wytrzymałość i odporność na potencjalne uszkodzenia. Ważną zaletę stanowi ponadto minimalistyczna i uproszczona konstrukcja, która pozwala na uzyskanie dużych prędkości. Cechę szczególną stanowi natomiast zastosowanie w mechanizmie specjalistycznych kulek toczonych.
Łożyska ślizgowo – powietrzne – szczególną cechą owego rodzaju łożysk jest wytworzona poduszka powietrzna znajdujące się pomiędzy powierzchnią wału, a panewką. Owa specyfika działania pozwala na zastosowanie łożysk ślizgowo-powietrznych w urządzeniach o stosunkowo niewielkiej sile promieniowania, za to wymagających ogromnej precyzji.
Łożyska olejowo – ślizgowe – sama nazwa wskazuje, iż ten wariant łożysk jest związany z częścią korpusu w której zgromadzony jest olej. Podobnie jak w przypadku poprzedniego wariantu, powierzchnia olejowa wytwarza się pomiędzy powierzchnią wału, a panewką. Element cieczy nazywamy filmem olejowym, a mówiąc ściślej jest to warstwa oleju o zróżnicowanej grubości, która przykrywa powierzchnię wody.
Zapraszamy na bloga o łożyskach – http://lozysko-igielkowe.com.pl